Wyniki finansowe
Tabela: Wybrane informacje finansowe za lata 2016-2015
(w tys.PLN) |
12 miesięcy zakończonych |
12 miesięcy zakończonych |
Zmiana wartościowa |
Zmiana procentowa |
Przychody netto ze sprzedaży |
43 226 |
42 001 |
1 225 |
3% |
Koszty działalności operacyjnej |
35 761 |
33 369 |
2 392 |
7% |
Wynik na sprzedaży |
7 676 |
8 757 |
(1 081) |
(12%) |
EBIT |
7 492 |
8 831 |
(1 339) |
(15%) |
EBITDA (Wynik na działalności operacyjnej + amortyzacja) |
10 857 |
11 988 |
(1 131) |
(9%) |
Wynik brutto |
7 114 |
8 574 |
(1 460) |
(17%) |
Wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
5 722 |
6 888 |
(1 166) |
(17%) |
Wykres: Wyniki finansowe w ostatnich 5 latach działalności Grupy IMS
Wykres: Struktura przychodów netto ze sprzedaży według kategorii sprzedaży w latach 2016 – 2015 (w tys. PLN)
Przychody netto ze sprzedaży osiągnęły w 2016 r. wartość 43.226 tys. PLN, tj. wzrosły w stosunku do roku ubiegłego o 3%. Zauważalny wzrost przychodów ze sprzedaży w 2016 r. w stosunku do analogicznego okresu roku 2015 nastąpił w segmencie abonamentów aroma – wzrost o 18% oraz w sprzedaży Digital Signage, zarówno reklam wideo jak i systemów galeryjnych i urządzeń Digital Signage (serwery dostępowe, monitory) - wzrost o 10%. Rok 2016 w reklamie audio był bardzo niespokojny głównie ze względu na niską dynamikę PKB oraz wprowadzanie nowych podatków dla handlu i finansów, co w konsekwencji blokowało budżety reklamowe w wielu branżach. Wiele branż wstrzymywało w II i III kwartale inwestycje marketingowe co w niekorzystny sposób odbiło się na osiągniętym poziomie sprzedaży usług reklamowych audio.
W kluczowych, strategicznych z punktu widzenia działalności Grupy segmentach abonamentowych widoczny jest stały, systematyczny wzrost przychodów.
W okresie ostatnich pięciu lat działalności Grupa zwiększyła swoje przychody w segmencie abonamentów audio i wideo z 9.333 tys. PLN w 2011 roku do 14.829 tys. PLN w 2015 roku – wzrost o 59%.
Abonamenty audio i wideo |
Za rok zakończony |
|||||
31.12.2011 |
31.12.2012 |
31.12.2013 |
31.12.2014 |
31.12.2015 |
31.12.2016 |
|
Abonamenty audio |
7 800 |
8 890 |
10 116 |
10 544 |
10 997 |
11 682 |
Abonamenty wideo |
1 533 |
2 183 |
2 464 |
2 754 |
2 976 |
3 147 |
Abonamenty audio i wideo łącznie |
9 333 |
11 073 |
12 580 |
13 298 |
13 973 |
14 829 |
Jeszcze wyższy wzrost zauważalny jest w segmencie abonamentów aroma. W 2011 roku Grupa uzyskała przychody z tego segmentu w wysokości 1.752 tys. PLN, podczas gdy w 2016 roku była to już wartość 5.137 tys. PLN (wzrost o 193 %).
Przychody z tytułu abonamentów aroma |
Za rok zakończony |
|||||
31.12.2011 |
31.12.2012 |
31.12.2013 |
31.12.2014 |
31.12.2015 |
31.12.2016 |
|
Abonamenty aroma |
1 752 |
2 449 |
3 240 |
3 864 |
4 352 |
5 137 |
W kategorii sprzedaż towarów i materiałów znajdują się przychody z tytułu sprzedaży aromaboxów, olejków aroma, wzmacniaczy, głośników, monitorów i innych urządzeń. Klienci Grupy IMS preferują czasami większy jednorazowy zakup zamiast usługi świadczonej w kilkuletnim modelu abonamentowym. Wraz ze skalą wzrostu przychodów Grupy, wzrosła skala tego typu transakcji.
Grupa IMS posiada zdywersyfikowany portfel odbiorców. W 2016 roku Grupa nie dokonała sprzedaży na rzecz jakiegokolwiek odbiorcy, której wartość przekroczyłaby w ciągu jednego roku 10% ogółu wartości sprzedaży Grupy. Mocno zdywersyfikowany jest także portfel dostawców. W 2016 roku Grupa nie zawierała transakcji z jakimkolwiek dostawcą, z którym wartość zakupów przekroczyłaby 10% ogółu zakupów dokonywanych przez Grupę.
W ramach instalowanych systemów galeryjnych w 2016 roku największa instalacja przeprowadzona przez IMS r&d sp. z o.o. dotyczyła innowacyjnego systemu Digital Signage w Galerii Kazimierz w Krakowie. Wyjątkowym rozwiązaniem zainstalowanym w Galerii Kazimierz jest znajdujący się na suficie ekran interaktywny, będący obecnie jedynym tego rodzaju rozwiązaniem w Europie. Do osiągnięcia zamierzeń projektantów w trakcie realizacji został wykorzystany specjalnie przygotowany do tej instalacji system wykorzystujący 6 kamer IR i 12 naświetlaczy podczerwieni. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się osiągnąć zamierzony efekt, polegający na tym, że niezależnie z której strony osoba pojawia się pod ekranem, zachodzi z nim interakcja niezależnie od tego czy w przestrzeni pod ekranem jest jasno czy ciemno. Ze względu na wymiary ekranu, a więc ponad 13 metrów długości i prawie 6 metrów szerokości, dużym wyzwaniem było stworzenie autorskich rozwiązań i aplikacji pozwalających na integrację kamer i oprogramowania wyświetlającego treści.
Zdjęcie 2. Instalacja ekranów interaktywnych na suficie w Galerii Kazimierz
W 2016 roku IMS S.A. do Centrum Handlowego Blue City w Warszawie dostarczyła imponujący nośnik reklamowy, zapewniający niesamowitą i czytelną opcję prezentowania oferty handlowo-rozrywkowej Centrum. Ekran LED jest jednym z najwyższych ekranów w Polsce. Wysokość ekranu wynosi aż 13,5 m, a szerokość ponad 3 m, co łącznie daje powierzchnię 42 mkw. Nośnik został umieszczony na boku windy w centralnej części Centrum. Dzięki temu prestiżowemu nośnikowi Centrum zyskało nowy i innowacyjny sposób umożliwiający prezentowanie ważnych treści informacyjnych oraz reklamowych. Dla Centrum Blue City dostarczamy rozwiązania w zakresie Digital Signage już od ponad 10 lat, inne wdrożenia to dziewięcioekranowe walle, wayfindery oraz stoły interaktywne.
Zdjęcie 3. Instalacja systemu Digital Signage w Blue City
Umowa w Dubaju
Omawiając 2016 r. warto wspomnieć o zrealizowanej przez IMS r&d umowie w Dubaju. Umowa, mimo że nie była istotna z punktu widzenia przychodów i zysków (jej wartość wyniosła 57 tys. USD), to pokazuje nowe, coraz ciekawsze kierunki rozwoju międzynarodowego Grupy IMS. IMS r&d zrealizowała tę umowę z kontrahentem działającym na rzecz jednego z prestiżowych, światowych deweloperów, który realizował projekt Dubai Aquarium. IMS r&d w ramach realizacji stworzyła dedykowaną i interaktywną aplikację software’ową zainstalowaną na komputerach z monitorami dotykowymi. Aplikacja opisuje szczegółowo gatunki morskie znajdujące się w 23 akwariach w Dubai Aquarium. Aplikacja napisana została w dwóch wersjach językowych: angielskim i arabskim. Projekt obejmował także dostarczenie sprzętu, na którym aplikacja została uruchomiona - monitorów „all in one” (monitor interaktywny z wbudowanym komputerem) wraz z zainstalowanym podświetleniem LED z tyłu monitora.
Poniższe zdjęcia przedstawiają odebrany przez inwestora i uruchomiony projekt:
W strukturze geograficznej przychodów, wciąż dominującym rynkiem zbytu jest rynek krajowy. Tym niemniej, zauważalny jest dość istotny wzrost sprzedaży poza granicami Polski, na innych rynkach europejskich.
Przychody netto ze sprzedaży – struktura terytorialna |
Za rok zakończony |
|||||
31.12.2011 |
31.12.2012 |
31.12.2013 |
31.12.2014 |
31.12.2015 |
31.12.2016 |
|
Sprzedaż w Polsce |
24 192 |
26 107 |
30 172 |
34 716 |
39 448 |
40 305 |
Sprzedaż zagraniczna |
475 |
832 |
1 142 |
2 297 |
2 553 |
2 921 |
Przychody netto ze sprzedaży |
24 667 |
26 939 |
31 314 |
37 013 |
42 001 |
43 226 |
Udział procentowy sprzedaży zagranicznej w przychodach netto ze sprzedaży |
1,9% |
3,1% |
3,7% |
6,2% |
6,1% |
6,8% |
Tabela: Struktura terytorialna przychodów netto ze sprzedaży zagranicznej w roku 2016 i 2015
Terytorium |
Za rok zakończony |
Za rok zakończony |
Zmiana 2016 vs. 2015 |
||
wartościowa |
procentowa |
||||
|
Słowacja |
1 199 |
1 190 |
9 |
1% |
|
Czechy |
315 |
434 |
(119) |
(27%) |
|
Niemcy |
303 |
174 |
129 |
74% |
|
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
215 |
- |
215 |
- |
|
Bułgaria |
185 |
20 |
165 |
825% |
|
Węgry | 175 | 219 | (44) | (20%) |
|
Rumunia |
135 |
159 |
(24) |
(15%) |
|
Austria |
80 |
95 |
(15) |
(16%) |
|
Hiszpania |
67 |
66 |
1 |
2% |
|
Wielka Brytania |
57 |
- |
57 |
- |
|
Chorwacja |
55 |
58 |
(3) |
(5%) |
|
Szwajcaria |
42 |
30 |
12 |
40% |
|
Łotwa |
30 |
28 |
2 |
7% |
|
Estonia |
16 |
19 |
(3) |
(16%) |
|
Słowenia |
15 |
29 |
(14) |
(48%) |
|
Litwa |
11 |
8 |
3 |
38% |
|
Turcja |
2 |
11 |
(9) |
(82%) |
Pozostałe |
19 |
13 |
6 |
(46%) |
|
Razem | 2 921 | 2 553 | 153 | 6% |
Widoczny powyżej spadek wartości sprzedaży zagranicznej w niektórych krajach w 2016 roku w stosunku do roku 2015 wynika głównie z podpisanej przez IMS S.A. w 2015 roku umowy abonamentowej na usługi aroma z polską firmą CCC.eu. (Emitent informował o tym raportem ESPI 59/2015 z 19.11.2015 r.). Umowa ta przesunęła wartość osiąganych przychodów z kategorii „sprzedaż zagraniczna” do kategorii „sprzedaż krajowa”. Wartość realizowanej sprzedaży dla spółek zagranicznych z Grupy CCC przed podpisaniem umowy na 31.12.2015 roku wynosiła 1.089 tys. PLN, podczas gdy na 31.12.2016 r. była to kwota 620 tys. PLN. – spadek w kategorii „sprzedaż zagraniczna” o 469 tys. PLN
Wykres: Koszty działalności operacyjnej w latach 2016 – 2015
W 2016 roku, koszty działalności operacyjnej wzrosły w stosunku do 2015 r. o 2.392 tys. PLN (wzrost w ciągu okresu o 7%).
Największy wzrost kosztów dotyczył pozycji: wartość sprzedanych towarów i materiałów oraz wynagrodzenia. Wykazany na koniec 2016 r. koszt sprzedanych towarów i materiałów (4.217 tys. PLN) jest wyższy od wykazanych przychodów z tytułu sprzedaży towarów i materiałów (3.527 tys. PLN). Nie wynika to z braku rentowności tej sprzedaży, ale z faktu, iż duża część sprzedaży towarów i materiałów (monitory, głośniki itp.) ściśle wiąże się ze sprzedażą usługi instalacji klientowi i trafia w ten sposób do innego segmentu sprzedażowego niż "sprzedaż towarów i materiałów" (np. systemy galeryjne Digital Signage najczęściej sprzedawane są wraz z usługą instalacji i jako całość przychody te trafiają do segmentu “Digital Signage” a nie do “sprzedaży towarów i materiałów"). Ponadto, w koszcie sprzedanych towarów i materiałów wykazywane są olejki zapachowe dostarczane w ramach usług abonamentowych aroma.
Na wzrost kosztów usług obcych oraz wynagrodzeń w 2016 roku (w stosunku do 2015 roku) najważniejszy wpływ miała realizacja działań, opisanych w opublikowanej 23 maja 2016 r. prognozie Grupy IMS za 2016 rok:
- zwiększających kluczowe zasoby, tj. zwiększanie personelu w działach handlowych i IT w Grupie IMS. Wzmocnienie potencjału ludzkiego w spółkach Grupy ma na celu zwiększenie zespołów sprzedażowych oraz informatycznych o doświadczonych specjalistów, co powinno umożliwić́ szybszą ekspansję na rynku polskim jak i europejskim. Jest to także niezbędne do ciągłego podnoszenia wysokiej jakości usług świadczonych przez spółki Grupy;
- komunikacyjno – marketingowych. Grupa znacząco wzmacnia działania komunikacyjne, mające na celu zwiększenie rozpoznawalności produktów i usług oferowanych przez spółki Grupy na rynku, co w średnioterminowej perspektywie powinno przełożyć się na wzrost sprzedaży. Działania te to m.in. szerszy udział w targach i konferencjach branżowych, panele eksperckie, wyższe wydatki reklamowe w internecie i specjalistycznej prasie.
Tabela: Wzrost wydatków komunikacyjno-marketingowych oraz wydatków na zwiększenie potencjału ludzkiego w działach handlowych i IT w 2016 r. względem 2015 r. (w tys. PLN)
I kwartał 2016 r. |
II kwartał 2016 r. |
III kwartał 2016 r. |
IV kwartał 2016 r. |
Łącznie 2016 r. |
|
Wzrost wydatków komunikacyjno-marketingowych |
119 |
318 |
(59) |
(164) |
214 |
Wzrost wydatków na zwiększenie potencjału ludzkiego w działach handlowych i IT |
216 |
54 |
48 |
97 |
415 |
RAZEM |
335 |
372 |
(11) |
(67) |
629 |
Łączny wpływ ww. wydatków na EBITDA Grupy w 2016 roku wyniósł (-) 629 tys. PLN. Zarząd Emitenta wydatki te postrzega jako inwestycje, niezbędne do wzmacniania pozycji lidera na rynku polskim oraz budowania wartości na rynkach zagranicznych.
Istotny wpływ na poziom kosztów w 2016 roku miało jednorazowe zdarzenie, jakim była odsprzedaż akcji własnych, nabytych wcześniej w ramach skupu akcji własnych, wybranym menedżerom, pracownikom i współpracownikom Grupy IMS. W wyniku rozliczenia sprzedaży koszty działalności operacyjnej IMS S.A. zostały jednorazowo obciążone kwotą 804 tys. PLN, a koszty dwóch spółek zależnych obciążone zostały wartością 114 tys. PLN. Łączny koszt odsprzedaży akcji własnych dla Grupy Kapitałowej wyniósł 918 tys. PLN. Odsprzedaż 2 mln sztuk akcji własnych menedżerom, pracownikom i współpracownikom, przeprowadzona została w celu zwiększenia więzi kluczowych osób odpowiedzialnych za różne piony funkcjonowania spółek Grupy IMS i stworzenia mechanizmów motywacyjnych dla tych osób.
Wyliczenie kosztu odsprzedaży akcji własnych
Ze względu na charakter odsprzedaży skupionych akcji własnych, tj. sprzedaż do wybranych menedżerów, pracowników i współpracowników Grupy IMS w celu zwiększenia więzi tych osób ze spółkami Grupy jak i w celu stworzenia dodatkowych mechanizmów motywacyjnych dla tych osób, Zarząd Emitenta zakwalifikował program odsprzedaży jako płatność w formie akcji, stosownie do MSSF 2. Zgodnie z MSSF 2, Zarząd dokonał wyceny przyznanych uprawnień (opcji) do nabycia akcji. W tym celu wykorzystany został model wyceny opcji Blacka – Scholesa (stosowany do wyceny dwóch wcześniej obowiązujących w Grupie IMS programów motywacyjnych opartych o opcje menedżerskie). Danymi wejściowymi do modelu była przyjęta wartość godziwa 1 akcji na dzień przyznania opcji zakupu wynosząca 2,02 zł (wyliczona jako średni kurs zamknięcia ważony wolumenem z 60 sesji giełdowych na GPW S.A. z okresu 1 grudnia 2015 – 29 lutego 2016 ), cena sprzedaży 1 akcji = 1,62 zł, stopa wolna od ryzyka = 2,5%, oczekiwana zmienność = 2% (wyliczona na bazie kursów zamknięcia akcji Spółki w okresie 1 grudnia 2015 – 29 lutego 2016).
Koszt, który poniosła Grupa w związku z odsprzedażą 1 (jednej) akcji na opisanych powyżej warunkach, ujęty w wynagrodzeniach (lub usługach obcych, w zależności od formy współpracy z daną osobą uprawnioną do zakupu akcji) w skonsolidowanym sprawozdaniu z całkowitych dochodów za 2016 rok został wyliczony na kwotę 0,42 PLN.
Poniższa tabela prezentuje rozliczenie odsprzedaży akcji własnych Spółki na rzecz menedżerów, pracowników i współpracowników Grupy IMS.
Pozycje związane ze sprzedażą akcji własnych na rzecz menedżerów, pracowników i współpracowników Grupy IMS |
Wartości obciążające wynik finansowy IMS S.A. |
Wartości obciążające wynik finansowy spółek zależnych |
Łącznie wartości obciążające wynik finansowy Grupy Kapitałowej IMS |
/w PLN/ |
/w PLN/ |
/w PLN/ |
|
Koszt odsprzedaży 1.750.000 szt. akcji - 0,42 PLN *1 akcja |
(735 000,00) |
- |
(735 000,00) |
Koszt odsprzedaży 250.000 szt. akcji - 0,42 PLN *1 akcja |
- |
(105 000,00) |
(105 000,00) |
Koszty pozostałe, w tym: |
(69 451,36) |
(8 972,50) |
(78 423,86) |
Podatek PCC od zakupu akcji |
(37 626,00) |
(5 375,00) |
(43 001,00) |
Opłaty notarialne |
(4 289,40) |
(360,00) |
(4 649,40) |
Prowizja domu maklerskiego prowadzącego rachunek maklerski Spółki |
(27 535,96) |
(3 237,50) |
(30 773,46) |
RAZEM |
(804 451,36) |
(113 972,50) |
(918 423,86) |
Podatek dochodowy 19% |
174 501,00* |
- |
174 501,00 |
RAZEM |
(629 950,36) |
(113 972,50) |
(743 922,86) |
*Podatek dochodowy rozpoznany wyłącznie w księgach IMS S.A.
W poniższej tabeli zaprezentowany został wpływ odsprzedaży akcji własnych wybranym menedżerom, pracownikom i współpracownikom Grupy IMS na poszczególne pozycje skonsolidowanego sprawozdania z całkowitych dochodów Grupy Kapitałowej za 2016 roku.
Skonsolidowane sprawozdanie z całkowitych dochodów |
Okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2016 r. – dane zaprezentowane w sprawozdaniu |
Ujęcie odsprzedaży akcji własnych menedżerom, pracownikom i współpracownikom Grupy IMS w wynikach 2016 roku |
Okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2016 r. po eliminacji wpływu odsprzedaży akcji własnych menedżerom, pracownikom i współpracownikom Grupy IMS |
/w tys. PLN/ |
/w tys. PLN/ |
/w tys. PLN/ |
|
Przychody netto ze sprzedaży |
43 226 |
- |
43 226 |
Koszty działalności operacyjnej, w tym: |
35 761 |
(918) |
34 843 |
Koszty usług obcych |
16 748 |
(273) |
16 475 |
Koszty wynagrodzeń |
6 531 |
(602) |
5 929 |
Podatki i opłaty |
246 |
(43) |
203 |
EBIT |
7 492 |
(918) |
8 410 |
EBITDA (Wynik na działalności operacyjnej + amortyzacja) |
10 857 |
(918) |
11 775 |
Zysk brutto |
7 114 |
(918) |
8 032 |
Podatek dochodowy |
1 425 |
(175) |
1 600 |
Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
5 722 |
(744) |
6 466 |